torstai 28. elokuuta 2008

POPia peruskoulussa? ROKkia toisella asteella?

”Opetushenkilöstön täydennyskoulutus on yksi Perusopetus paremmaksi –ohjelman, eli POP-ohjelman painopisteitä” kerrotaan uusimmassa Opettaja-lehdessä. Ehdin selata lehteä vasta tänään. Yleensä luen sen joko ennen tai jälkeen Nykypäivää ja Hesaria perjantai-iltana. Huomenna odottavat jo uudet lehdet.

Perusopetus paremmaksi- ohjelman keskeisenä ajatuksena on tukea oppilaiden monipuolista kehitystä ja oppimista. Ensimmäisen kerran sain tähän ohjelmaan kosketuksen Kokoomuksen puoluevaltuustossa joskus viime talvena, jossa opetusministeri Sari Sarkomaa esitteli teemaa silloin paljon ajatuksia herättäneen yliopistouudistuskeskustelun yhteydessä.

Painopisteinä ovat opetusryhmien pienentäminen, erityisen tuen kehittäminen, kodin ja koulun yhteistyö, kerhotoiminta ja oppilaanohjauksen ja oppilashuollon palvelurakenteen kehittäminen.

Oppilashuoltoon ja sen resursointiin liittyvää keskustelua olemme käyneet Jyväskylässäkin taas tällä viikolla, olihan se valtuuston lista-asiana maanantaina. Ohjaukseen ja oppilashuoltoon satsaaminen on tärkeää. Osa nuorista tuntuu oireilevan koko ajan enemmän joka näkyy monella tapaa ja josta saamme valitettavan usein lukea lehdistäkin.

Omassa työssäni ammatillisen koulutuksen parissa ajankohtaisia aiheita ovat niveltiedot, kotiväenillat, hops- ja hojkskäytänteet, moniammatilliset tiimit, ohjauspalaverit, henkilökohtaiset opinpolut… Tulisiko opettajan hallita nämä kaikki ja paljon muuta ”perinteisen opettamisen” rinnalla? Ympäristöjärjestelmät, raportoinnit, työssäoppiminen, kansainväliset opiskelijavaihdot, henkilökohtaiset opinpolut, yrittäjyyspainotteisuus, näyttöjen arviointi, eri tutkintojen osien yhdistäminen, kilpailutoiminta ja valmentaminen, muuttuvat opetussuunnitelmat, verkko-opetus ym…

Ja se varsinainen opittava asia. Onko tämän päivän keskeisin asia ammatillisessa koulutuksessa oppimaan oppiminen vai jokin ammattialaan liittyvä tekninen osaaminen? Mitä taitoja työelämässä tarvitaan? Onko vuorovaikutustaidot, ryhmässä työskentely ja vastuunottaminen yksi tärkeimpiä? Entä mitä muuta ammattilaisen tulee hallita? Millä keinoin keskeisiä taitoja voidaan saavuttaa? Taas liuta kysymyksiä. Onneksi meillä on osaavat ammattilaiset, opettajat ja tukihenkilöt osaltaan vastaamassa edellisiin ja asettamassa lisää uusia, hyviä kysymyksiä.

Opettajien täydennyskoulutus on yksi keskeisiä POP-ohjelman painopisteitä ja sitä tarvitaankin muuttuvassa yhteiskunnassamme jossa oppilasryhmän ja jokaisen oppijan kanssa kohdattavat haasteetkin ovat muuttuneet.

ROK eli Ryhmä Onnistuu Kokeilemalla- "ohjelma" taas haastaa meitä uudenlaiseen ajatteluun oppimisesta ja työelämän vaatimista keskeisistä taidoista tulevaisuudessa. Täydennyskoulutus, mentorointi, opettajien työelämäjaksot sekä osaamisen jakaminen voivat antaa meille uusia eväitä kohdata tämän päivän haastava koulumaailma ja sen arki.

Tarvitaan siis sopivasti popia ja rokia, eikä haitaksi ole klassinenkaan sillä meillä on monia haasteita ja erilaisia, ihania nuoria. Ja maailman kenties paras opettajajoukko.

Ei kommentteja: